Innlogging
Hold Ctrl-tasten nede (Cmd på Mac).
Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Lytt til tekst
Skriv ut side
Tips en venn
Lukk

Tips en venn om nettstedet

Din venns e-postadresse
Ditt navn
Din beskjed
(URL til nettstedet blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Send tips

Bruk av sosiale medier i helsestasjons- og skolehelsetjenesten

15.01.2019 | Redaksjonen

På helsedirektoratet.no presenteres råd om bruk av sosiale medier for å kommunisere med ungdom i helsestasjons- og skolehelsetjenesten.

Det fremheves at sosiale medier kan være et godt supplement til annen kommunikasjon, men videre dialog og helsehjelp må fremdeles gis gjennom konsultasjoner eller samtaler. Det er også viktig at den enkelte kommune gjør en risikovurdering rundt hvilke kanaler de mener er akseptable å kommunisere gjennom. Helsesykepleiere[1] som ønsker å benytte sosiale medier for å kommunisere med ungdom, må gjøre det i samråd med kommuneledelsen etter en vurdering av kapasitet og behovet i lokalområdet.

Rådene er inndelt i syv overskrifter:

  • Taushetsplikten gjelder også i sosiale medier.
  • Sosiale medier er ikke egnet til å yte helsehjelp.
  • Personvern ved bruk av sosiale medier.
  • Meldeplikt til barnevernet gjelder også i sosiale medier.
  • Varslingsplikt til politi/Kripos gjelder også i sosiale medier.
  • Ta kontakt med Kripos hvis du mottar trusler gjennom sosiale medier.
  • Praktiske tips fra helsesykepleiere som benytter sosiale medier.

Noen av rådene fra helsearbeidere, som benytter sosiale medier i sitt arbeid, er at man kan bruke det til å gi relevant informasjon, samt sluse ungdommene inn på kontoret. Det er greit å samarbeide og hente erfaringer fra skolen eller andre helse- og sosialtjenester. Lag egne jobbkontoer hvor du har tydelige "åpningstider" og logger ut på slutten av arbeidsdagen. 

For at elevene/ungdommene skal vite om deg kan du informere lærere og ledelse ved skolen, og gå rundt i klassene å fortell hvor de finner deg. Du kan henge opp lapp på kontordøra og bruke andre instanser og tjenester til å reklamere for at du er på sosiale medier.

Ha variasjon i temaene, vær deg selv, vær voksen, men bruk et enkelt språk som ungdommene forstår. Vis at du er trygg og tilgjengelig, og involver ungdommen i prosessen dersom du skal varsle videre om bekymringsfulle meldinger. 

Rådene er utarbeidet av Helsedirektoratet og Fylkesmannen i Oslo og Akershus, med innspill fra Oslo kommune, Kommunesektorens organisasjon (KS), Kripos, Slettmeg.no, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Datatilsynet. Rådene er justert etter tilbakemeldinger fra 627 helsesøstre som besvarte en undersøkelse i 2017.

 

Sjekk ut alle rådene >> HER



[1] Tittelen helsesøster ble fra årsskiftet erstattet med den kjønnsnøytrale tittelen helsesykepleier