Innlogging
Hold Ctrl-tasten nede (Cmd på Mac).
Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Lytt til tekst
Skriv ut side
Tips en venn
Lukk

Tips en venn om nettstedet

Din venns e-postadresse
Ditt navn
Din beskjed
(URL til nettstedet blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Send tips

Å redusere bortvalg - bare skolenes ansvar?

12.07.2012 | NIFU-rapport 6/2012

Eifred Markussen og Idunn Seland  har gjennomført en undersøkelse av bortvalg ved de videregående skolene i Akershus fylkeskommune i skoleåret 2010-2011. Studien har både en kvantitativ og en kvalitativ del, hvor både volumet av bortvalget og årsaksforklaringer blir belyst.

Ett viktig funn i rapporten har vært at forhold utenfor skolen er en like viktig årsak til frafall som skoleinterne forhold. En av fem elever hopper av fordi de har psykiske eller psykososiale problemer, mens 17 prosent sier de mangler motivasjon og er skoletrøtte. Feilvalg er den tredje største årsaken (12 prosent), og 8 prosent slutter på grunn av fysisk sykdom. Vanskelige hjemmeforhold blir også oppgitt som avgjørende av 7 prosent av elevene. Rundt 4 prosent av elevene oppgir rusproblemer, graviditet eller barn som årsak til at de slutter på skolen.

Selv om mange slutter midt i skoleåret, velger flertallet av elevene å hoppe av mellom to skoleår - altså når de er utenfor skolens rekkevidde. Én viktig forklaring er at de ikke får læreplass. Samtidig viser svarene elevene gir, at det ofte er ganske sammensatte grunner til at de slutter.

Felles for psykiske og faglige vansker er at det er både tid- og ressurskrevende å ta tak i og rette opp. Denne innsatsen bør starte lenge før eleven begynner i videregående skole, og kan ikke være skolens ansvar alene, sier NIFU-forskerene. De tror mange lærere føler seg maktesløse når de konfronteres med psykiske lidelser og vanskelige hjemmeforhold.

Les rapporten >> Å redusere bortvalg - bare skolenes ansvar?